Tukikohta II, Mellunmäki - Länsimäki

Reitin pituus:   n. 2,5 - 3 km
Maasto:           helppokulkuista
Kulkuyhteys:    metrolla keskustasta Mellunmäen asemalle n. 20 min
Puh.luettelon
karttaruutu:      33 (81 61) ja 34 (81 62)

Lähtöpaikka on Mellunmäen aukio, metroaseman pohjoisen uloskäynnin luona. Suositeltu reitti on merkitty punaisilla nuolilla.

1. Puolustusasema  II:9

Mäenrinteessä sijaitseva hieman keskeneräiseksi jäänyt puolustusasema.  Betonisia taisteluhautoja, kaksi konekivääriasemaa sekä yksi pienikokoinen tähystysasema, kaksi suojahuonetta.

2. Puolustusasema II:8

Hyväkuntoisia betonisia taisteluhautoja. Kolme konekivääriasemaa ja kolme tähystysasemaa, 11 suojahuonetta, joista yhden betonikatto on jäänyt ehjäksi vaikka katon teräspalkit on räjäytetty irti.

3. Puolustusasema II:7

Runsaasti hyväkuntoisia betonoituja yhdys- ja taisteluhautoja. Kohteen länsiosan asemat ovat jääneet osittain keskeneräisiksi. Viisi konekivääriasemaa ja neljä tähystysasemaa, joista osa on saattanut toimia myös kivääriasemina. Suojahuoneita on 15 kpl. Kohteen länsiosassa sijaitsee harvinaisuus: kaksihuoneinen suojahuone, joka on säilynyt ehjänä teräspalkkeineen ja paksuine betonikattoineen.

4. Piikkilankaesteet

Itä - länsi suuntaiset piikkilankaesteiden vallit löytyvät paikoitellen tiheästäkin kuusikosta. Vallin korkeus on niiden taustapuolelta noin 1 - 1,5 metriä ja ne laskeutuvat loivasti viholliseen päin. Itse lankaeste on kadonnut vuosien vieriessä. Se on sijainnut vallin takana olevassa matalassa noin kuusi metriä leveässä kaivannossa. 

Karttaan merkitty kaakko-koillinen suunnassa olevan esteen vallia ei juurikaan erota, jos sellaista edes on ollutkaan. Sen sijaan kosteikossa ovat vanhat piikkilankaesteen tolppien jäännökset säilyneet. Kosteilla ilmoilla tolppien suorat rivistöt erottuvat n. 50 metriä pitkässä lammikossa ja törröttävät vain n. 10 cm veden yläpuolelle näyttäen kapeiden puiden lahonneilta kannoilta. 

5. Myllykallio

Myllykallion länsireunassa on keskeneräiseksi jäänyt kohde II:5. Syvät kalliohaudat ja asemien sekä suojahuoneiden kuopat on louhittu, mutta betonitöitä on ehditty tehdä vain osittain.  Kallion pohjoisreunalla on kohde II:3. Sekin on jäänyt keskeneräiseksi.

Myllykalliolla on sijainnut nimensä mukaisesti Westerkullan kartanon tuulimylly. Siitä on muistona enää kalliolla oleva myllynkivi. Kallion huipulta löytyy myös mielenkiintoinen rapakivi, joka on vuosien kuluessa murentunut vähän kerrallaan.  

6. Yhdystie

Alueen mukulakivetyt linnoitusten yhteydessä rakennetut tiet ovat hyvässä kunnossa. Yhdysteiden tienhaaran kautta kulkevat myös piikkilankaesteiden maavallit. Risteyksen kohdalla on saattanut sijaita ensimmäisen maailmansodan aikana  hirsistä ja piikkilangasta rakennettuja siirrettäviä esteitä ns. espanjalaisia ratsuja. 

7. Kaivo

Aivan tien vieressä sijaitsee linnoitusaikana rakennettu kaivo. Se on neliskulmainen 2 x 2 metrin kokoinen kuoppa, jonka seinät on tuettu hirsillä. 

8. Majoitusalue

Kaivoa vastapäätä  n. 10 metriä tien toisella puolella on vanhan linnoitusten rakentamisen aikana sijainnut majoitusalue. Ryteikköisestä notkelmasta erottuu suorakulmaisia laakeita kuoppia, jotka ovat noin puolen metrin syvyisiä. Niissä on ilmeisesti sijainnut parakkeja ja talousrakennuksia.

9. Luola

Tukikohdan taustalla on sijainnut kallioon louhittu U-kirjaimen muotoinen varastoluola II:10. Sen kohdalle on nykyään rakennettu uusi väestönsuojan sisäänkäynti ja luolan toinen oviaukko on peitetty, joten vanhoja rakenteita ei erotu ulos juuri lainkaan. 

Reitti päättyy tähän ja Korvatunturinpolkua pääset takaisin metroasemalle.


© 2000 Krepost Sveaborg - Helsingin maa- ja merilinnoitus ensimmäisen maailmansodan aikana
www.novision.fi/viapori